u bevindt zich hier: Nieuws > Gezondheid

 

Gezondheid op kantoor volgens Versluis kantoorinrichters

Gezondheid algemeen

Uw gezondheid vind u belangrijk. Wij mensen proberen de gezondheid van het lichaam op een goed niveau te houden.  Dit doen we door te letten op:

* Voeding

Gezonde voeding bevat alle voedingsstoffen die u dagelijks nodig heeft: eiwitten, vetten, koolhydraten, vitamines, mineralen, voedingsvezel en voldoende vocht. Wanneer u gevarieerd eet in de goede hoeveelheden, dan krijgt u vanzelf voldoende voedingsstoffen binnen. Eet gevarieerd en eet minstens 200 gram groente en 2 stuks fruit per dag. Vermijd producten die veel verzadigd vet en suiker en probeer minder zout te eten.

* Rust/slaap

Hoeveel uur slaap heb je nodig? Naarmate we ouder worden, hebben we minder slaap per nacht nodig. Een baby heeft gemiddeld 16 uur slaap per dag nodig. Een klein kind heeft ongeveer 12 uur nodig. Jongeren hebben 9 a 10 uur slaap nodig. Volwassenen zouden gemiddeld aan 7 a 8 uur genoeg moeten hebben en ouderen hebben vaak genoeg aan 7 uur of minder. Hoewel de wetenschap niet precies weet wat exact de functie van slaap is, is wel duidelijk dat het belangrijk is om elke nacht voldoende te slapen. Slaap is belangrijk voor zowel lichaam als geest

* Beweging

Bewegen helpt je om er goed uit te zien en je goed te voelen, zowel van binnen als van buiten! 
Het mooie van regelmatige inspanning is dat je er beter uit ziet en je anders zult voelen in slechts een paar weken tijd. Daarnaast: hoe meer je beweegt, hoe gemakkelijker het gaat. 
Experts adviseren om op de meeste dagen 30 minuten matig te bewegen. Zelfs kortstondig actief zijn kan je polsslag doen stijgen en daarmee het hart sneller doen pompen. Begin met het toevoegen van beweging aan je dagelijks leven, zoals traplopen of stofzuigen. Doordat je je fitter voelt, zou je zelfs geneigd kunnen zijn om meer te gaan doen. 

Gezondheid op kantoor

We denken tijdens het werken vaak niet aan onze gezondheid. Maar we kunnen wel degelijk onze gezondheid ook overdag op kantoor “onderhouden”.  Je kunt achter je bureau eenvoudige stretchoefeningen doen gedurende de dag, zoals het langzaam draaien van je hoofd van de ene naar de andere kant. Buig eens, vanaf je taille, naar voren en draai je romp met de klok mee. Neem  de trap ipv van de lift. Het zijn eenvoudige bewegingsoefeningen. Door de werkomgeving/ werkplek aan te passen worden we onbewust toe gezet om onze gezondheid te bevorderen.

Gezonder werken door: zit – sta werken en vergaderen!

Steeds meer organisaties passen Het Nieuwe Werken toe en creëren een werkomgeving die voorziet in verschillende werkplekken voor verschillende taken. ( activiteit gerelateerde werkplekken). Hierdoor is men gedwongen te kiezen voor verschillende werkplekken als individuele werkplekken voor concentratietaken, en samenwerkplekken voor meer creatieve werkzaamheden, daarmee stimuleer je automatisch dat mensen vaker van hun stoel komen. Mede door Het Nieuwe Werken worden in hoogte verstelbare bureaus toegepast. Veel organisaties passen dan meteen zit-sta werkplekken toe. Hierdoor kan men het zitten en staan afwisselen. Een nieuwe trend is zit/sta vergaderenStaand vergaderen is gezond maar ook efficiënt.

Gezonder zitten door bewust te zitten!

Doordat veel kantoren tegenwoordig met flexplekken zijn uitgerust is het belangrijk dat je op je eigen zithouding let. Doordat je vaak aan een ander bureau zit met andere instellingen heb je de kans aan een verkeerd afgestelde werkplek te zitten. Onthoud de juiste instellingen voor jou. Bij het afleveren van nieuwe bureaustoelen verstrekken de adviseurs van Versluis ook een zitinstructie. Alvorens u besluit voor een model stoel inventariseren wij wat de wensen zijn en adviseren wij een zitoplossing. Dit kunnen NPR stoelen, Ergo Balance stoelen of andere zitoplossingen.

Gezonder werken door bewust om te gaan met:  Licht, Geluid en Atmosfeer!

Het prettigst werken doe je met voldoende daglicht, maar zorg dat je beeldscherm niet recht tegenover een raam staat om vervelende reflecties te vermijden. Wanneer het  donker wordt moet er met kunstlicht voldoende licht gecreëerd worden op de werkplek. Het beste is om indirect licht te gebruiken, dus licht dat bijvoorbeeld weerkaatst tegen het plafond, zodat je zo min mogelijk vervelende reflectie en schaduwwerking krijgt.

Verkeerde akoestiek geeft irritatie op de werkvloer. Dit zorgt voor stress, wat de gezondheid niet ten goede komt. Door goede akoestische demping en juiste kantoorindeling zorgen voor een betere akoestiek. Een akoestische demping kan bij de werkplek gecreëerd worden door scheidingswandenaan het plafond of aan de wand.

Planten hebben een helend effect. Natuurlijk is dit effect ook heilzaam in een kantooromgeving. Het is bewezen dat planten zorgen voor meer zuurstof, verhoogde creativiteit en productiviteit. Daarnaast zorgen planten ook voor een prettige sfeer en geur.

Gezonder werken: door sfeer en beleving !

Het interieur kan je op vele manieren uitdagen om meer te bewegen. Maar het interieur kan ook inspireren. Hierdoor prikkelen we de zintuigen. De sfeer en beleving op kantoor kan door inspirerendeafbeeldingen op wanden en plafond en bevordert de creativiteit. Ook planten geven sfeer. In een mooie pot of als afscheiding tussen de werkplekken. Geur bij een koffiecorner of ontvangst ruimte. Uiteraard kunne diverse eye catchers en meubels ook de beleving beïnvloeden. Grote fraai gevormde fauteuils en loungebanken zijn hier een goed voorbeeld van.

Voor advies voor gezondheid op kantoor kunt u terecht bij de adviseurs van Versluis kantoorinrichters!

073-8000 266 Rietveldenweg 88 te 's-Hertogenbosch